emmaahallin

Alla inlägg den 12 februari 2015

Av Emma Hallin - 12 februari 2015 12:54

Benjamin sov sig igenom hela natten på sjukhuset, inte så konstigt egentligen när han knappt hade fått sova någon middag. Halv 7 var han uppe och hoppade. Eftersom vi delade rum så valde jag av respekt att gå ut ur rummet och in i lekrummet så Benjamin fick leka av sig.
Sen gick vi en sväng till föräldrar köket där jag drack en kopp kaffe och fick prata lite med andra föräldrar.
Sen kom vi tillbaka och då var det dax för dusch nummer 3. Även då fick jag hjälp med tanke på att Benjamin avskyr att duscha så valde jag att ta hjälp.
Han var jätte duktig! Självklart var han ledsen över att han inte fick någon mat och väntan kändes så lång.

Efter sista duschen gick vi runt lite på avdelningen och ut en stund för att få lite frisk luft.

Klockan 10.20 så kom min mamma och morfar. Då skulle vi även in på behandlingsrummet och sätta kanyl. När vi skulle göra de så kom en annan sköterska och sa att de var Benjamins tur att åka upp på operation.


Väl där uppe så satte dem kanylen. Han hade fått emla salva några timmar innan. Så han sa inte ett ljud när dem satte i kanylen. Min duktiga pojk!
Sen fick jag honom i famnen och dem gav han sömnmedel och han somnade jätte snabbt. Han gnällde lite strax innan han somnade men inte så konstigt då de kändes konstigt för honom.
Jag på honom i hans säng och pussa honom hejdå.

Sen gick jag och mamma ner så jag fick äta frukost i cafeterian och sedan begav vi oss ut på promenad runt området. Morfar var med oxå.
Kl 12.40 så ringde dem och sa att han var på uppvaket. Han rullade in runt 11 snåret. Så operationen tog inte alls lång tid.
Han vaknade runt 14 tiden.
Jätte glad var han när han vaknade och skulle prompt sitta upp även fast han inte hade balansen till de.
Han fick en flaska saft som han drack upp jätte snabbt. Sen åkte vi tillbaka ner till avdelningen där han fick en flaska ersättning.

Sen försökte vi hitta på saker med honom i väntan på ägt läkaren skulle komma och ge oss ett okej för att åka hem. Den väntan var nog längst. Vi båda längtade hem.
Middagen kom och Benjamin åt.
Han fick även Marie kex som han åt. Han var frustrerad över att han inte fick leka men de gick bra ändå.

Vid 16.30-17.00 tiden kom läkaren och berättade att operationen hade gått bra. Dem hade bara behövt göra en förlängning av hälsenan och behövde inte frigöra några mjukdelar. Han sa även att de kan hända att vi behöver fler operationer i framtiden. Att dem oftast inte brukar "friskförklara" någon förens i vuxen ålder. Så dem skulle hålla uppsikt över honom länge. Vilket känns skönt. Sen var det bara att klä på sig och åka hem eftersom dem såg att han åt bra och att han hade kissat.

Det känns bra att allt har gått så bra. Nu är de äntligen över för denna gången.
Jag kommer inte lägga upp några bilder från uppvaket eller från att vi kom ner därifrån av respekt till Benjamin.
Jag ska dock göra en egen fotobok till honom som han kan ha när han blir äldre :)

Av Emma Hallin - 12 februari 2015 07:48

Den 9/2 så åkte vi in, först åkte vi till ortopeden. Där fick vi träffa läkaren som skulle operera Benjamin. Vi har träffat henne innan samt sköterskan. Sköterskan jobbade i Borås när Benjamin föddes så henne är lite roligt att träffa. Dem ville mest kolla på foten, kolla hur han belastar den, fråga om han är allergisk mot något och veta hur mycket han väger samt vilken färg på gipset han ville ha.

När det var klart fick vi åka upp på avd 326 där vi skulle stanna över natten. Väl där möts vi av en jätte mysig sköterska. Som gick igenom förberedelserna med oss. Dem hade dock inget ledigt rum åt oss. De var ut och inskrivningar så hon ville inte ge oss ett rum och sen får vi byta.
Efter de gick vi och åt lunch, sen tillbaka till avdelningen och sedan ner för provtagning. De va ett prov dem var tvungna att ha.
Benjamin sa ingenting när dem tog provet.

Han fick en ballong och en kylskåpsmagnet. Sedan gick vi en promenad. I hopp om att Benjamin skulle somna en stund eftersom han inte hade sovit så lång middag.
Men somna de gjorde han ju inte. Så vi gick och gungade en stund.
Efter de gick vi till något som heter lekterapin. Jätte stora lokaler där barnen på sjukhuset kan komma och leka och slippa känna sjukhuskänslan.
Benjamin röjde runt som vanligt. När klockan var ca 15.30 gick vi upp till avdelningen igen och då hade Dem ordnat ett rum till oss.

Dock fick vi dela det men de kvittrade för oss. Vi skulle ju bara sova. Vid de här laget så var jag helt slut i både huvud och kropp. Fick huvudvärkstabletter utav sköterskan.
Sen lekte Benjamin lite i deras lekrum. Sen skulle han ta första duschen men han fick bada i en pytteliten balja. Så de va inte de enklaste faktiskt. Men de gick.

Sedan fick han middag. Han hade matvägrat under hela dagen med. Men han åt äntligen 6 köttbullar, vilket kändes skönt med tanke på att dagen efter skulle han inte få äta något.
Efter de gick vi tillbaka in i lekrummet och utforskade avdelningen.
Vid 17.00 tiden så var Benjamin jätte trött, inte så konstigt då han knappt sovit någon middag. Så jag gick till sköterskan och frågade om hon kunde hjälpa mig så han fick ta den andra duschen. Tänkte så han kunde få somna när han kände för de.

Hon var jätte snäll och hjälpte mig att skrubba honom medans jag duschade av honom. Sen blev han påklädd och jag satte på Emil till honom.
Efter Emil så somnade Benjamin jätte snabbt, Inga problem alls.
Sköterskan passade Benjamin en stund så jag kunde gå ut och ta lite frisk luft. För där inne är de väldigt påfrestande luft.

Benjamin sov hela natten i princip i den där spjälsängen. Vilket även de var väldigt skönt. Jag sov sådär.



Tänkte uppdatera om operationen senare. Blir så långt inlägg annars.

Ha en bra dag :)

Presentation

Vem är du?

Vad tycker du om min blogg?
 fin och inressant?
 ful men intressant?
 fin men ointressant?
 ful men ointressant?

Fråga mig

8 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards